Διαύγεια RSS - ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛ. ΡΟΔΟΠΗΣ

11.11.08

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Παγγερμανικό Συνέδριο



Γερμανό – Ελληνικού
Επιχειρηματικού Συνδέσμου 2008




Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Συνεδρίου του DHW « Επενδύουμε στην παιδεία – διατηρούμε την πολυμορφία » καθώς επίσης και του Συμποσίου της Γερμανοελληνικής Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων Εξωτερικού « Αγορά Ακινήτων και Τουρισμός στην Ελλάδα ». Πραγματοποιήθηκαν στις 7 Νοεμβρίου στην Στουτγάρδη της Γερμανίας. Η διαδικασία της εκπαίδευσης, οι μέθοδοι, τα σχολεία, τα βιβλία, οι εξετάσεις και η πρακτική σε επαγγελματική κατάρτιση ήταν ορισμένα μόνο από τα αντικείμενα τα οποία πραγματεύτηκαν οι ομιλητές και οι σύνεδροι των συναντήσεων. Συμμετείχαν 30 ομιλητές και από τις δύο χώρες και εκπρόσωποι φορέων 160 τον αριθμό, ως σύνεδροι.
Την Ελληνική κυβέρνηση εκπροσώπησε ο βουλευτής Νομού Καβάλας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος, ενώ την αξιωματική αντιπολίτευση ο κ. Γιάννης Σκουλάς, βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. στον Νομό Ηρακλείου Κρήτης. Εισηγητής και καλεσμένος ως κύριος υπεύθυνος ήταν ο κύριος Ανδρέας Λυκουρέντζος, υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων στην Ελλάδα, ο οποίος λόγω κωλύματος δεν παρευρέθη στις εργασίες. Από γερμανικής πλευράς εισηγήθηκαν ή συμμετείχαν σε παράλληλες εργασίες οι Hartmut Schauerte, υφυπουργός στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας, Dr. Markus Muller, προϊστάμενος της Κεντρικής Υπηρεσίας στο Υπουργείο Οικονομίας της Βάδης – Βυρτεμβέργης και τέλος η Δήμαρχος της Στουτγάρδης Dr. Susanne Eisenmann.
Κατά την έναρξη του Συνεδρίου ο ευρωβουλευτής των FDP (ELDR) Φιλελευθέρων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Dr. Γιώργος Χατζημαρκάκης , καλωσόρισε τους παραβρισκόμενους κάνοντας ειδική μνεία στην Ελληνική αποστολή. Ξεχωριστή θέση και αξία έδωσε ο γερμανός ευρωβουλευτής στα Ελληνικά Επιμελητήρια που έφτασαν έως την Στουτγάρδη για να λάβουν γνώση, ιδέες και τεχνογνωσία και να μεταφέρουν αυτά στην Ελληνική πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα την οποία, όπως ανέφερε, μόνο τα Επιμελητήρια είναι σε θέση να γνωρίζουν. Τις τάσεις της αγοράς, την προοπτική των επαγγελμάτων, της ανάγκες των βιοτεχνικών μονάδων και τέλος την αξιολόγησής τους στην εν γένει παγκοσμιοποιημένη επιχειρηματική αγορά.

Ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στην Στουτγάρδη κ. Δημήτριος Ξενιτέλλης θεώρησε ύψιστη τιμή την παρουσία των Επιμελητηρίων και ζήτησε ξεχωριστές συναντήσεις, πέραν των διαδικασιών του Συμποσίου. Επαφές που πραγματοποιήθηκαν στο περιθώριο των εργασιών καθώς και αναλύσεις και ανταλλαγή απόψεων αργά το βράδυ μετά το πέρας των προγραμματισμένων εργασιών.
Οι Έλληνες επιχειρηματίες, εκπρόσωποι όλοι Ελληνικών Επιμελητηρίων από την προηγούμενη ημέρα 6 Νοεμβρίου 2008 βρισκόταν στην Στουτγάρδη και είχαν επαφές με τους υπεύθυνους των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Στουτγάρδης. Παράλληλα πραγματοποίησαν επισκέψεις σε Σχολεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για να βιώσουν από κοντά το γερμανικό σύστημα – μοντέλο κατάρτισης.
Το Επαγγελματικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Νομού Ροδόπης εκπροσώπησε ο Πρόεδρος κ. Κωνσταντίνος Λιούρτας και ο εκπρόσωπος στην Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος κ. Μιχάλης Βεζυριαννίδης. Το επιμελητήριο Αρκαδίας εκπροσώπησε ο Πρόεδρος κ. Δημήτρης Παυλής, το επιμελητήριο Καρδίτσας ο Πρόεδρος κ. Κωνσταντίνος Ψημμένος, το επιμελητήριο Πρέβεζας ο Πρόεδρος κ. Ιωάννης Γιαμάς.
Στην διάρκεια του Συνεδρίου έγιναν πολλές ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις για την κατάσταση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Γερμανία. Μεταξύ αυτών αποκαλυπτικές ήταν οι θέσεις της Dr. Αικατερίνης Κούλη, του κέντρου Καινοτομίας του εξορθολογισμού της γερμανικής οικονομίας. Η Dr. Κούλη ανέφερε με έμφαση την δομή της γερμανικής εκπαίδευσης σε όλα τα στάδια. Οι 10 τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης προσδίδουν στον μαθητή με το πέρας των σχολικών ετών τον τίτλο σπουδών μιας βασικής, θεωρητικής αλλά κατωτέρας θέσης εκπαίδευση. Επόμενο στάδιο η επιλογή τεχνικής ή θεωρητικής κατεύθυνσης. Οι επιθυμούντες να συνεχίσουν σε πανεπιστήμια, μπορούν να το κάνουν στην Γερμανία και να αποκτήσουν από εκεί την απαραίτητη γνώση για να θέσουν τον εαυτό τους παραπέρα στην δυναμική ενός ή περισσότερων διδακτορικών. Απαραίτητα και αναγκαία εφόδια τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά σε έναν άνθρωπο που διατηρεί για όλη του τη ζωή τον τίτλο του μαθητή. Μαθαίνει συνεχώς, μορφώνεται, διδάσκεται και επικαιροποιεί της γνώσεις του. Η δια βίου μάθηση στην τέλια εφαρμογή της.
Εναλλακτικά οι μαθητές μετά την 10 τάξη της βασικής εκπαίδευσης έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν επάγγελμα με το οποίο θα βιοποριστούν. Όλα τα επαγγέλματα διδάσκονται στην Γερμανία, σε σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης και προσδίδουν στου μαθητές τους πιστοποίηση επαγγελματικής επάρκειας και θέση ικανή και δυνατή να δημιουργήσει δική του επιχείρηση ή να στελεχώσει υπάρχουσες επιχειρήσεις. Τα επαγγέλματα του οδοκαθαριστή, του τεχνικού όμβριων υδάτων, του φωτογράφου, του σαγματοποιού και πλήθος άλλων που στην Ελλάδα μοιάζουν απλά και εύκολα στην Γερμανία διδάσκονται. Οι επιχειρηματίες οι οποίοι αναζητούν δυναμικό για τις επιχειρήσεις τους πρώτα απ’ όλα αναζητούν την πιστοποίηση της ειδικότητας τους. Δεν μπορεί να βρει δουλειά ο οποιοσδήποτε κύριος ή κυρία θέλει να ανοίξει ένα μαγαζάκι και να πουλάει ή να εμπορεύεται. Δεν έχει τύχη το οποιοδήποτε βιογραφικό με ενισχυμένη την γλωσσομάθεια ή την εντοπιότητα, εάν δεν φέρει αναλυτικά πιστοποιημένη απόκτηση γνώσης, εξειδικευμένης στο γνωστικό αντικείμενο.
Δύο είδη σχολείων παρέχει το Γερμανικό κράτος στην νεολαία του για εκπαίδευση. Για να γίνει πιο ακριβής η ανάλυση θα ήταν καλύτερα να πούμε πως το κράτος παρέχει δύο δυνατότητες σε αυτούς που θα επιλέξουν την επαγγελματική εκπαίδευση. Το ολοήμερο σχολείο, όπου αποτελείται μόνο από θεωρητική κατάρτιση και στο τέλος μια αναφορά εισαγωγική στο αντικείμενο προς επαγγελματική σταδιοδρομία. Η δεύτερη δυνατότητα είναι αυτή κατά την οποία οι μαθητές χρησιμοποιούν το δυαδικό σύστημα, δηλαδή εκπαίδευση και εργασία μαζί. Δύο φορές την εβδομάδα υποχρεούνται να παρακολουθήσουν θεωρητικά μαθήματα και να συνδέσουν αυτά με την καθημερινή τους τριβή με την εργασία. Όλοι είναι ήδη εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις και μετέχουν σε τέτοια εκπαιδευτικά προγράμματα για δημιουργήσουν επαγγελματική παιδεία ή να τελειοποιήσουν πρακτικές και τεχνικές.
Η οικονομική ανάλυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι τριμερής. Ο καταρτισμένος ή η επιχείρηση στην οποία εργάζεται αναλαμβάνει το ένα τρίτο της δαπάνης του μαθητή. Το άλλο μέρος αναλαμβάνει το κράτος ως εταίρος σε μια έκφανση της δωρεάν εκπαίδευσης και τέλος το τελευταίο μέρος αναλαμβάνουν τα Επιμελητήρια. Να σημειωθεί εδώ το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος και ο λόγος των Επιμελητηρίων στην Γερμανική κοινωνία γενικότερα και όχι μόνο στον επιχειρηματικό στίβο.
Οι μαθητές οι οποίοι αναλαμβάνουν την ευθύνη να καταρτιστούν σε ένα βιοποριστικό για τους ιδίους επάγγελμα έχουν την δυνατότητα να το κάνουν σε πρακτικό επίπεδο με τα τελειότερα μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας με το σκεπτικό της άμεσης απορρόφησης από την αγορά εργασίας. Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως καταλήγει ελλιπής η εκπαίδευση. Αντιθέτως θεωρείται πληρέστατη, μιας και οι φωτογράφοι, για παράδειγμα, μαθαίνουν και την τεχνική του φίλμ, παλιά μέθοδος, άσχετα με το δεδομένο πως το 98% του πληθυσμού έχει ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.
Αποτελεί άξιο αναφοράς το γεγονός της αναζήτησης γνώσης και από την άλλη η παροχή της, σε αυτή την μεριά της γης, στην Γερμανία. Οι μαθητές ακόμη και μετά από 3 ή και 3,5 χρόνια εκπαίδευσης σε κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης όπως λίγο πιο πάνω αναφέρθηκε, θεωρούν σημαντική προοπτική την εγγραφή τους σε μια σχολή με πιο εξειδικευμένη γνώση για το επάγγελμα τους πλέον. Κάτι αντίστοιχο σαν τα δικά μας Τ.Ε.Ι. αποτελεί για τους νέους της Γερμανίας επιπλέον εφόδια στην πολύ δυνατό επαγγελματικό ανταγωνισμό.
Τα σχολεία αυτά στα οποία αναφερόμαστε υλοποιούν προγράμματα Ευρωπαϊκά τόσο σε σχέση με την εκπαίδευση των μαθητών καθαρά όσο και σε παράλληλες δράσεις. Η επιλογή και η παραπέρα εκπαίδευση ανθρώπων από την αγορά εργασίας αποτελεί καθημερινότητα για τους ιθύνοντες των σχολών αυτών. Η ορισμένη κατάρτιση σε ήδη εργαζόμενους σκληρά σε επιχειρήσεις σηματοδοτεί την δημιουργία των προϊστάμενων, των ειδικών. Οι Αρχιτεχνίτες αποτελούν απαραίτητο κομμάτι σε μεγάλες επιχειρήσεις της Γερμανίας και προκύπτουν από τις σχολές αυτές σε συνεργασία βέβαια με την επιχειρηματική κοινότητα. Σε αυτή την περίπτωση τα προγράμματα εκμάθησης αυτά ή χρηματοδοτούνται από Ευρωπαϊκά προγράμματα ή από την επιχείρηση που θέλει να εκπαιδεύσει στελέχη της. Κέρδη που πλέον απολαμβάνουν το κράτος και τα Επιμελητήρια. Τέλος συνετό θα ήταν να αναφερθεί και ο ρόλος των σχολών αυτών σε ότι αφορά την εκπαίδευση ηλικιωμένων, συνταξιούχων ή όχι. Σε αντικείμενα με ζήτηση και σε μικρή κλίμακα πραγματοποιούνται σεμιναριακά ομάδες δράσεις και επιμόρφωσης. Άλλη μια πηγή εσόδων για τους διαχειριστές των σχολών.
Να σημειωθεί πως το μεγαλύτερο μέρος των κερδών των κέντρων αυτών προωθείται στην αγορά εξοπλισμού και υποδομών έτσι ώστε με στόχο την τελειότητα να μορφώνονται οι νέοι. Ας αναφερθεί πως για το 2007 το ποσό που επενδύθηκε για αγορά μηχανημάτων στο επάγγελμα του τορναδόρου μόνο, για να εκπαιδευτούν σε ένα μόνο σχολείο της χώρας 26 μαθητές άγγιξε τα 340.000 €
Οι εγκαταστάσεις των εκπαιδευτηρίων δεν θύμιζαν με κανέναν τρόπο Ελλάδα. Καθαρά κτίρια, αίθουσες διδασκαλίας, εξέτασης, συνεδρίασης, χώροι εστίασης, βιβλιοθήκες μερικά μόνο μέρη σχολείων που αποτελούν πρότυπο ιδεατής εκπαιδευτικής κοινωνίας.
Η Γερμανική οικονομία υποδέχεται στελέχη καταρτισμένα και δυναμικά, έτοιμα να προσδώσουν κύρος και αίγλη σε οποιοδήποτε επάγγελμα. Το στελεχιακό δυναμικό των επιχειρήσεων αλλά και οι ίδιοι οι Επαγγελματίες και οι Βιοτέχνες της Γερμανίας προοδεύουν με σύστημα, γνωρίζοντας πως έχουν ανά πάσα στιγμή την δυνατότητα της εκπαίδευσης, της μετεκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: